Sneglehusets politikker

  • Hygiejnepolitik

    Det giver rigtig god mening, at arbejde med hygiejne i Sneglehuset I praksis har det stor betydning for sundheden både blandt børnene og personalet.
    Der er forskellige områder, hvor det er vigtigt med hygiejne-rutiner.

    Håndhygiejne

    Hvornår vasker man hænder:

    • Når hænderne har været i kontakt med blod, betændelse, sår, opkast, afføring, urin og forkølelse.
    • Når man kommer udefra.
    • Før spisning.
    • Efter toiletbesøg.
    • Når man har hjulpet et barn der har været på toilettet og efter bleskift.
    • Efter næsepudsning og efter nys i hånden.
    • Efter sortering af vasketøj.
    • Efter håndtering af affald.

    Omkring måltidet:

    • Før middagsmåltidet vasker børn og voksne hænder.
    • Efter måltidet aftørres de mindste børn, med en engangsklud.
    • Borde og stole rengøres med klud og sæbevand.
    • Gulv aftørres/ fejes for madrester.

    Køkkenhygiejne:

    • Se separate notater i køkkenet – herunder egenkontrol.

    Puslebord/Bleskift:

    • Brug engangshandsker.
    • Læg engangsunderlag på puslebordet.
    • Brug engangsvaskeklude til afvaskning af barnet.
    • Tør barnet med engangsunderlag/ papir-håndklæder.
    • Aftør puslebordet med desinfekt.
    • Luk affaldsposen.
    • Vask egne hænder med sæbe og aftør med papir-håndklæder.
    • Hvis barnet har haft afføring på toilettet: Brug engangshandsker og aftør barnet med toiletpapir og vask herefter egne og barnets hænder med sæbe

    Ved forkølelse:

    • Tør barnets næse med kleenex.
    • Gnid herefter egne hænder med desinfekt gel eller vask hænder.
    • Hvis vi er udendørs brug evt. engangshandsker og/eller gnid efterfølgende hænderne med desinfekt gel.

    Affaldsposer / Vaskespand:

    • Luk altid affaldsposer, der indeholder afføringsbleer.
    • Gå ud med alle affaldsposer i containeren i middagsstunden.
    • Vask derefter hænder.

    Vasketøj:

    • Brug engangshandsker ved håndtering af snavset vasketøj.
    • Hagesmække og sengetøj vaskes ved 60 grader – kulørt vask ved 30/40 grader.
    • Vask hænder efter håndtering af snavset vasketøj.

    Gylp / Opkast:

    • Brug engangshandsker og fjern derefter gylp/opkast med papir hvorefter der renses med desinfekt.
    • Vask hænder med sæbe.

    Udluftning:

    • Der udluftes, så vidt muligt, på stuerne min. 10 – 20 minutter i middagsstunden.

    Diverse rengøring hver fredag:

    • Tørre støv af på stuerne.
    • Vaske skabe på badeværelset.
    • Vaske alt legetøj og udklædningstøj.
    • Skifte madrasbetræk og betræk på puder og sofahynder.
    • Skifte sengetøj.
    • Vaske krybber og barnevogne.
    • Dørhåndtag, telefonrør, tremmegreb.

    Børnesygdomme i huset:

    Der bliver hængt opslag op på opslagstavlen om sygdommen så forældrene kan orientere sig om sygdommens forløb

    Engangshandsker:

    Hav altid engangshandsker i jakken når du er på legepladsen og i rygsækken når du er på tur

  • Mobbepolitik

    Mobning kendetegnes ved:

    • at mobber finder det svageste punkt ved mobbeoffer
    • det rammer personligt, og hensigten er at såre ofret og hævde sig selv
    • at det ofte er et gruppefænomen
    • et mønster der gentager sig over tid
    • formen kan være aktiv, ved synlig forfølgelse
    • eller passiv, ved den mere tavse udelukkelse
    • mobning sker ofte på et sted, som offeret ikke kan forlade
    • at der ofte er en vis ubalance i styrkeforholdet. Den der bliver udsat for de negative handlinger, har normalt ikke så let ved at forsvare sig, og er ofte lidt hjælpeløs over for den eller dem der mobber.

    Mobning kan være både:

    • fysisk – skub, slag, spark og bid
    • psykisk (verbalt) – trusler og hån
    • psykisk (nonverbalt) – grimasser, gestus, social isolation

    Tegn på at barnet bliver mobbet:

    • barnet bliver passiv
    • barnet trækker sig fra fællesskabet
    • søger voksenkontakt
    • går tilbage i udviklingstrin
    • udviser ringe selvtillid og selvværd
    • kommer let ud af balance
    • ændre adfærd

    Forebyggelse af mobning

    • vi skal sikre et positiv miljø, hvor alle børn føler tryghed
    • der skal være plads til forskellighed
    • vi skal støtte børnene i at udvikle et sundt selvværd
    • børnene skal opleve at have værdi i sig selv
    • børnene skal opleve sig, som en vigtig del af fællesskabet, og som bidrager til fællesskabet
    • vi skal være gode rollemodeller, og være bevidste omkring vores sprog og adfærd
    • vi skal lære børnene at tale pænt til hinanden
    • vi skal anerkende børnenes følelser, så de lærer at anerkende andres
    • vi skal rose børnene
    • vi skal støtte børnene i at sige fra
    • vi skal hjælpe børnene til at udvikle deres selvkontrol, ved tydelig guiding
    • vi skal sikre at alle børn har tætte relationer til mindst en voksen
    • vi skal sikre at alle børn har mindst en god ven
    • vi skal støtte børnene i at udvikle venskaber

    Handleplan ved mobning

    • vi tager hånd om både mobber og mobbeofret
    • mobber må ikke blive syndebuk
    • vi involverer forældrene
    • vi skal guide mobberen trin for trin
    • vi skal lave aktiviteter der inkluderer de ekskluderede børn
    • vi vil planlægge aktiviteter der fremmer de gode relationer mellem mobbeofret og de andre børn, og ligeledes mellem mobber og de andre børn.
    • vi vil sikre at både mobber og ofret har tætte relationer til mindst en voksen, og at både mobber og ofret har mindst en god ven. Det vil vi bruge relationscirklen til at klarlægge, og arbejde målbevidst ud fra denne.
  • Kostpolitik

    Denne kostpolitik er tænkt som et styringsredskab i institutionens arbejde med mad- &måltider med det formål at skabe fælles værdier.

    Samtidig er vores mål at styrke børnenes trivsel og udvikling ved at servere mad, der:

    • Er sund, varieret og mætter.
    • Opfylder de officielle kostråd og anbefalinger.
    • Udfordrer børnene motorisk, sprogligt og sansemæssigt.
    • Giver indsigt i, interesse for og viden om sunde madvaner.

    Sneglehuset arbejder i forvejen ud fra værdierne: nærvær, anerkendelse, åbenhed, engagement og læring og i den forbindelse ses institutionens mad og måltider som en vigtig medspiller, der skal danne et fællesskab rundt om bordet med plads til læring, dialog og nysgerrighed.

    Dagens måltider:

    Morgenmad kl. 6.30-7.30:

    • Havregrød, havregryn og rugfras. Nogle gange varieres tilbuddet med hjemmelavet müsli eller rugbrødsdrys.
    • Mælk & tykmælk.

    Formiddagsmad kl. 8.30:

    • Variation af hjemmebagte boller, knækbrød, franskbrød mv.
    • Frugt og/eller grønt.

    Frokost kl. 10.30-11.00:

    • Rugbrød serveres 2 gange om ugen som smør selv med 3 forskellige slags pålæg.
    • Varme retter og diverse serveres 3 gange om ugen.
    • 1 glas mælk til hvert barn.

    Eftermiddagsmad kl. 13.30:

    • Variation af hjemmebagt brød, boller, muffins, sandwich, rugbrød, tykmælk & müsli, pandekager, vafler, grød, smoothie mv.
    • Der serveres altid frugt og/eller grøntsager som tilbehør.

    Sen eftermiddag kl. 16.00:

    • Huset har altid et godt udvalg af brød, gryn, mælkeprodukter, frugt og grønt, som kan tilbydes.

    Ernæringsmæssige overvejelser:

    Køkkenet i Sneglehuset arbejder ud fra Fødevarestyrelsens nye (2018) anbefalinger for sundere mad i daginstitutioner, Kostrådene og Sundhedsstyrelsens anbefalinger 0-1 år.

    I det følgende gives konkrete eksempler på, hvordan vi arbejder ud fra de officielle kostråd:

    Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv:

    Når Sneglehusets køkken laver menuplan tages der udgangspunkt i, at maden den pågældende uge:

    • Kommer bredt rundt om de forskellige fødevaregrupper – både indenfor og på tværs af disse.
    • Varierer i farve, konsistens og smag for at udfordre børnenes sanser og madmod.

    På Sundhedsstyrelsens hjemmeside 'En lettere barndom' findes information om børn og overvægt med fokus på både inspiration, råd og hjælp, hvis dit barn er overvægtig eller har tendens til overvægt. I Sneglehuset skal alle børn være mætte, men vi hjælper og guider børnene, så de får et sundt forhold til mad:

    • I hvilke mængder skal de forskellige fødevarer øses op på tallerkenen, så barnet får mest af det sunde og nærende og mindre af det søde og fedtholdige?
    • Hvor mange portioner spiser barnet og er det på grund af sult eller noget helt andet?

    Spis frugt og mange grøntsager:

    Sneglehuset får frugt og/eller grønt serveret til alle måltider – enten som en del af retten eller som tilbehør. Udvalget tager udgangspunkt i, hvad der er i sæson og der er typisk minimum 2 slags for at sikre større variation. Derudover tænkes der i farver og konsistens, tilberedt eller rå mv.

    Spis mere fisk:

    Køkkenet serverer ved smør-selv rugbrødsdage altid minimum 1 slags fiskepålæg og derudover serveres fisk som varm ret minimum 1 gang om måneden.

    Vælg fuldkorn:

    Sneglehusets brød bages for det meste med fuldkornsmel af forskellige slags og gerne med minimum 1/3 fuldkornsmel. Pasta og ris vælges oftest som fuldkornsvariant.

    Vælg magert kød og kødpålæg:

    Kød og kødpålæg købes med max 10 % fedt pr. 100 gram fedt, så vidt det er muligt.

    Vælg magre mejeriprodukter:

    Huset køber magre mejeriprodukter som fx minimælk og ost med max 17 % fedt, så vidt muligt. Vi serverer også flødeskum til fx øllebrød, men blander det fx med tykmælk, fraiche eller lignende for at sænke fedtprocenten, men stadig bevare den gode smag.

    Spis mindre mættet fedt:

    Mættet fedt findes i smør og smørblandinger, mælk, ost og kød. Vi elsker smør i Sneglehuset og det skal vi også have. For at begrænse indtaget serverer vi brød, som ikke kræver smør som fx chokoladerugbrød, madboller, pølsehorn og pizzasnegle. Til rugbrødsdage smøres brødet med mayonnaise eller remoulade og ved bagning og stegning bruges planteolier.

    Spis mad med mindre salt:

    Salt bruges udelukkende som smagsgiver i begrænset mængde. Som alternativ til salt tænkes andre krydderier ind i madlavningen for at give smag.

    Spis mindre sukker:

    Sneglehuset har ikke en ”nul-sukker”-politik, men begrænser børnenes indtag af tilsat sukker ved fx at bruge andre alternativer til at søde som fx frugt/frugtmos, tørret frugt, honning og kokos eller ved at tilføje andre smage som fx kanel. Vi vægter at lære børnene gode sukkervaner, hvor sukker ikke er forbudt, men spises i små mængder og ikke for tit.

    Drik vand:

    Der serveres mælk til morgenmaden samt et lille glas til hvert barn til frokost. Derudover tilbydes vand til alle måltider.

    Madens kvalitet:

    I Sneglehusets køkken betyder det meget at lave hjemmelavet mad med gode råvarer og med fokus på miljø og madspild. Derfor er vi økologisk certificeret (læs mere længere fremme), bager alt vores brød selv og vælger helst produkter, som er så lidt forarbejdede som muligt. Det betyder bl.a. også, at vi ofte selv laver fx pålægssalater, frugtpålæg eller saftevand/lemonade til særlige lejligheder.

    Specielt for 0-2 årige:

    Børn fra 1 år og op tilbydes stort set det samme mad som resten af huset – dog med udgangspunkt i det enkelte barns formåen i forhold til at tygge mv. Derudover serveres tun, hele nødder og hårde fødevarer som fx rå gulerødder - ikke for vuggestuebørnene.

    Til børn under 1 år tilbyder institutionen bl.a.:

    • Grød.
    • Modermælkserstatning som erstatning for almindelig drikkemælk.
    • Grøntsags- & frugtmos.
    • Hjemmebagt bondebrød som alternativ til rugbrød

    Som guide i arbejdet med maden til børn under 2 år tages udgangspunkt i anbefalingerne fra ”Mad til små – fra mælk til familiens mad”.

    Fødevareallergi og andre kulturer:

    I Sneglehuset tager vi hensyn til børn med fødevareallergi samt børn fra andre kulturer.

    Madplan:

    Sneglehuset har en ugentlig madplan, som kan ses på opslagstavlen ved indgangen. Derudover er der ved indgangen til køkkenet, lavet en madplan i børnehøjde, hvor børnene hver dag kan se billeder af maden, de skal have.

    Det er yderst sjældent, der sker ændringer i madplanen. Da vi arbejder meget med reducering af madspild, forbeholder vi os dog retten til at lave små ændringer i ny og næ.

    Måltidet:

    Vi forbinder i Sneglehuset måltider med hygge, ro og læring. Der tales om maden, hvor den kommer fra og, hvad den er lavet af. I den forbindelse bestræber vi os på at måltidet understøtter vores pædagogiske praksis – eksempelvis som vores fisketema i efteråret 2018.

    Vi arbejder derudover med almindelig bordskik og selvhjulpenhed, hvor vi igennem fællesskabet ved bordet lærer børnene at sende fadet rundt, håndtere bestik, selv øse op, selv smøre mad, selv tage af bordet, skrabe rester af tallerkenen og sætte brugt service på rullevognen. 

    I samarbejde med køkkenet er der fokus på børnenes madmod og madglæde. Vi opfordrer børnene til at smage på maden og skaber interesse ved bl.a. i perioder at lave madmodsdiplomer eller madkort, som kan bruges til at starte en dialog omkring maden. Derudover eksperimenter køkkenet også af og til med et ”tapas”-koncept, som giver børnene mulighed for selv at tage ejerskab over sin mad, vælge hvad man har lyst til at spise, i hvilken rækkefølge og hvordan det skal anrettes. Det respekteres, når børnene vælger noget fra og er der intet på bordet som barnet bryder sig om, har køkkenet altid et alternativ, som kan tilbydes, så ingen går sultne fra bordet.

    Traditioner og særlige lejligheder:

    Ture ud af huset:

    Ved ture ud af huset laver køkkenet madpakke til stuen, som på lige fod med husets andre måltider tager hensyn til sundhed og variation.

    Jul og påske:

    Ved påskefrokost serveres rugbrød som smør-selv med 3 slags pålæg som relaterer sig til traditionen – helt som vi kender det fra hverdagen. Derudover serveres en lille sundere dessert som fx frugtsalat eller frugtis.

    Som alternativ til julefrokost serverer køkkenet i december julemiddag med flæskesteg, kartofler, rødkål og brun sovs. Hertil en lille sundere dessert.

    Huset bager ikke julesmåkager eller laver konfekt som pædagogisk aktivitet med børnene.

    Fastelavn:

    Vi slår katten af tønden, som indeholder en lille pose popcorn til hvert barn. Der serveres fastelavnsboller med et sundere twist til eftermiddagsmad.

    Fødselsdage:

    Børnenes fødselsdage holdes på stuerne, hvor køkkenet gerne gør lidt ekstra og pynter med flag og fødselsdagsservietter.

    Økologi:

    Sneglehusets køkken er certificeret med det økologiske spisemærke i sølv (60-90 % økologi). Vi har i 2021 haft et gennemsnit på 88 % og det er vores mål at holde det.

    Ved ferie og sygdom i køkkenet:

    Ved ferie i køkkenet købes økologisk brød som erstatning for hjemmebagt brød. Derudover serveres der typisk rugbrød lidt flere dage end normalt og udvalget af pålæg er knap så stort. Det prioriteres på denne måde for, at det køkkenpersonale, der er tilbage, kan nå de arbejdsopgaver, der er.

    Ved sygdom i køkkenet, fastholdes den madplan, der er lavet som udgangspunkt. Ændringer kan dog forekomme.

  • Solpolitik

    I Sneglehuset retter vi os efter Sundhedsstyrelsens og Kræftens Bekæmpelses anbefalinger.

    I Sneglehuset betyder det at:

    • Vi forventer, at børnene er smurt ind i solcreme hjemmefra om morgenen.
    • Vi søger skygge fra solen mellem ca. kl.12.00 og 15.00, de dage, hvor der er særlig varmt, og hvor vi hovedsagligt opholder os udenfor.
    • De børn, der foretrækker at være ude om eftermiddagen, smører vi ind i solfaktor 15 eller solfaktor 30 til de yngste, når UV-indekset er  3 eller derover
    • Vi efterspørger at børn har solhat med i institutionen, særligt de yngste.
    • Vi sætter leg og socialsamvær i gang på steder med skygge midt på dagen.
    • Stuens personale tjekker hver dag UV-indekset på stuens telefon.
    • Vi insisterer på at personalet beskytter sig mod solen.

    Vi sørger for at der hver dag er tilgængelig drikkevand på legepladsen