
Vores pædagogiske grundlag og værdier
Her kan du læse om Sneglehusets pædagogiske grundlag og værdier. De er udarbejdet i fælleskab af hele personalegruppen og bliver løbende evalueret
Vores pædagogiske grundlag for Sneglehuset
Dagtilbudsloven siger, at det at være barn har værdi i sig selv. Børn skal ikke alene forberedes på at blive voksne, men også støttes og værdsættes de første år.
I Sneglehuset møder vi barnet med overbevisning om, at alle børn er kompetente og at det grundlæggende gode bor i barnet. Børn har ret til at være forskellige og til at udvikle sig i forskellige tempo. Barnet støttes i egen dannelse af identitet og selvforståelse, igennem dagligdagens mange forskellige fællesskaber og meningsfulde sammenhænge.
Ifølge læreplanen skal de danske dagtilbud være med til at understøtte det gode børneliv. I Sneglehuset betyder det, at vi bestræber os på at give børnene plads til sneglefart, ro og fordybelse, omgivet og støttet af nærværende voksne som yder omsorg, tryghed og samtidig udviser positive forventninger til barnet.
Vi har fokus på at skabe forudsigelighed for barnet gennem genkendelighed, rutiner og læringsmiljøer der tager udgangspunkt i barnets perspektiv, da det giver en tryg base for barnet, så det har mod til at være nysgerrig og fantasifuld og herigennem udvikle sig.
I Sneglehuset møder vi barnet der hvor det er og følger barnets spor, og ved tydeligt at udvise tillid og tro på barnets kompetencer og evner, oplever barnet herved at være en værdifuld medspiller i egen læring. Vi giver børn overskuelige valg, de med succes kan indfri. Vi ser det enkelte barn og gør os umage for at forstå barnet og dets intentioner.
I Sneglehuset har hvert barn lov til at øve sig i at styrke sine egne kompetencer, herigennem også muligheden for at fejle og lære af det, med støtte fra en nærværende voksen.


Barndommen har værdi i sig selv, og det pædagogiske læringsmiljø skal tage udgangspunkt i et børneperspektiv, uanset om der er tale om hverdagssituationer, børneinitierede aktiviteter eller voksenplanlagte forløb. (Den styrkede pædagogiske læreplan)
I Sneglehuset fremmer vi børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge, dynamiske og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er det grundlæggende. Når dannelse sker i børnefællesskaber, bliver børn medskabere af en kultur på tværs af alder og køn. Vi tager udgangspunkt i børnenes nærmeste udviklingszone, børnenes perspektiver og hvad fællesskabet kalder på.
Når vi arbejder med børns perspektiver, kræver det, at vi voksne skruer ned for tempoet. I Sneglehuset arbejder vi med langsomhed i hverdagen, hvor børn møder interesserede og afventende voksne, der er responsive i deres kontakt. Her er rum til fordybelse, ro og sneglefart.
I Sneglehusets pædagogiske perspektiv handler dannelse både om en dybere form for læring, hvor barnet forankrer værdier og viden som er med til at skabe eget selvbillede og identitet.
Samtidig handler dannelse også om, at barnet tilegner sig viden og handlekompetencer til at blive aktør i eget liv og erhverve sig livsduelighed, der gør, at barnet kan begå sig i den verden, det lever i.
Vi voksne viser tillid og anerkender barnet, da barnet derved får tro og mod på egne evner og tillid til egen mestring. Herved dannes barnet og opbygger erfaringer og evne til at træffe gode valg for sig selv og andre.
Ligeledes tænker vi demokrati og ligestilling ind i den daglige pædagogiske praksis som en del af dannelse, så børnene oplever her at medvirke i og have indflydelse på deres dagligdag og aktiviteter.
Et eksempel kan være at der i vuggestuen bruges babytegn for at, børnene tidligt kan få et fælles sprog til at kommunikere sine ønsker og behov med.
Et andet eksempel om demokrati og hørt stemme er også, at der hver måned er ”Børnenes valg” i køkkenet, det vil sige at børnene lærer en demokratisk tilgang til valg af f.eks. menu. Vi opfordrer børnene til at begrunde ønsker og valg og øve sig på at sætte ord på disse.


I Sneglehuset anerkender vi at legen er essentiel for barnets sociale og personlige læring. Legen er en værdi i sig selv og legen er det erfaringsrum, hvor børnene både får mulighed for at rykke sine egne grænser, finde på nyt og samtidig må afstemme sig efter et andet barn eller fællesskabet. Legen er det livsrum, der både har størst betydning for barnets oplevelse af meningsfuldhed her og nu og for barnets videre udvikling.
Når vi leger, skaber vi rammen for de nødvendige erfaringer og udvekslinger, der skal til mellem mennesker for at den sociale og følelsesmæssige udvikling kommer i vækst.
Vi er optaget af at skabe tilgængelige legemiljøer, inde som ude, der appellerer til udforskning, god leg, nærvær og udvikling. Vi anvender her bl.a. materialet fra KIDS, for at justere og forbedre egen praksis.
Legen er en vigtig gennemgående del af hverdagen i Sneglehuset. I børns spontane og selvorganiserede lege og i den voksenorganiserede leg fremmes fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.
Et eksempel her kan være at et tilgængeligt legemiljø, inde som ude, der appellerer til rolleleg for børnene og herigennem bliver de førnævnte udviklingsområder sat i spil.
Et andet eksempel kan være voksenorganiserede lege som et pædagogisk redskab der har fokus på at styrke børns udvikling på det autonome eller limbiske niveau.
I Sneglehuset skaber vi gode legebetingelser, der sikrer deltagelsesmuligheder for børn. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt. Nogle børn kan være udfordret på at lege, hvilket kræver indsats fra tydelige voksne i form af guidning, ændring af læringsmiljø, inspiration eller anden indsats.
Med vores fokus på Langsom pædagogik, giver vi hinanden mandat til at fordybe os uforstyrret med børnene og vores tilbagevendelse til de samme lege og læringsmiljøer giver genkendelighed og fordybelse, der skaber deltagelsesmuligheder for flere børn.


Dagtilbudsloven siger at, læring skal forstås bredt, og at læring sker gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret. Det pædagogiske læringsmiljø handler om at fremme børns kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og forståelse.
I Sneglehuset betyder det, at vi har fokus på at børn lærer hele dagen lang i alle situationer. Læring er unægtelig flettet sammen med leg og vi bestræber os på at have en professionel, legende tilgang til børns udvikling og læring.
Vi ved at, legen er essentiel for barnets sociale og personlige læring både i børnefællesskabet og i samspil med det pædagogiske personale. Det kommer til udtryk i børneinitierede lege, voksenplanlagte aktiviteter, i spise og garderobe situationer og situationer hvor barnet føler sig udfordret på nye oplevelser, med tryg tilpasset støtte fra en voksen.
I Sneglehuset er vi optaget af at skabe et trygt læringsmiljø igennem nærværende og tilgængelig voksne, der også tør at lege med. For et barn er tryg tilknytning afgørende for barnets forudsætning for læring, men også dagligdagens rytmer og rutiner med forudsigelighed og genkendelighed, er med til at give barnet overskud til at lære nyt.
Vores læringsmiljøer inde som ude tager udgangspunkt i, at børn lærer ved at udforske med krop og sanser, være eksperimenterende både med materialer, konsistens og sprog og gerne i sneglefart. Der skal være plads til fordybelse. Vores læringsmiljøer fremmer lysten til at gå på opdagelse og være nysgerrig og undersøgende og der er plads til at øve sig.


I Sneglehuset indgår børn i et socialt fællesskab sammen med andre børn og voksne.
Både voksne og børn er fælles om at skabe det sociale rum, hvorigennem det enkelt barn kan lære og kan udvikle sig. Al leg, dannelse, relation og læring sker i det sociale samspil børn imellem og mellem børn og voksne.
I vores hverdag er der plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og kan være aktivt deltagende. Samtidig skaber fællesskabet rum til alle, til nye relationer og muligheder for at prøve forskellige positioner. Det er vores opgave at skabe en balance mellem barnet som individ og fællesskabet. Vi er, som professionelle fagpersoner, opmærksomme på, hvordan vi voksne positionerer os ift. at gå forrest, ved siden af og bagerst, så vi kan understøtte børns lege, trivsel og fællesskab bedst muligt.
Vi støtter op om børns fællesskaber og relationer, både i den frie leg, men også gennem læringsgrupper som kan have forskellige fokusområder, alt efter hvad gruppen kalder på. De mindre grupper og fællesskaber giver barnet/børnene mulighed for at afprøve sig selv i forskellige positioner og rammerne giver bedre plads og ro til at opbygge og få øje på relationer børnene imellem.
For os er arbejdet med børns relationer og venskaber essentielt. Alle børn skal opleve at være en del af fællesskab, blive respekteret og lyttet til. Vi vil IKKE acceptere mobning.
I Sneglehuset har forældre et medansvar for velfungerende børnefællesskaber. Vi opfordrer forældre til at tale positivt om andre børn og ikke være dømmende men nysgerrige på, hvad der eventuelt er sket i en given situation.


Den styrkede læreplan siger: Med pædagogisk læringsmiljø forstås et miljø, hvor der med afsæt i de centrale elementer i det pædagogiske grundlag arbejdes bevidst og målrettet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet skal være baseret på et samspil mellem strukturelle parametre som personalets uddannelse og kompetencer, børnegruppernes størrelse, fysiske rammer, normering, digitale redskaber, den æstetiske udformning mv. og en række proceselementer som det empatiske samspil med de andre børn og det pædagogiske personale, udfordrende dialoger og situationer, forældresamarbejdet og hverdagens rytme mv. Den pædagogiske læreplan skal understøtte og tydeliggøre samspillet mellem disse forhold.
I Sneglehuset rammesætter og organiserer vi den daglige pædagogiske praksis, så barnet har de bedste vilkår for læring og udvikling. I Sneglehuset er hele dagen til rådighed for pædagogiske aktiviteter, så læring og udvikling sker i en vekslen mellem planlagte aktiviteter, spontant opståede situationer, leg, kreative aktiviteter og rutinesituationer i vores hverdag.
Vi ser børn som med skabere af egen læring og udvikling, og hvor vores fornemste opgave er, at give mulighed for deltagelse i børnefællesskaberne for alle børn, og hvor inddragelse af børnenes perspektiver er en vigtig forudsætning i vores pædagogiske arbejde.
I Sneglehuset arbejder vi ud fra en fælles pædagogiske intention om, at opdeling i mindre fællesskaber i løbet af dagen giver den bedste pædagogisk kvalitet. I mindre fællesskaber kan vi på bedst mulig vis være nærværende med børnene og til stede i tryghed, fordybelse, og ro. Vi benytter fordybelsesgrupper til målrettede pædagogiske aktiviteter, hvilket giver en mere direkte interaktion mellem børn og voksne. Det fremmer børns læring, trivsel, udvikling og dannelse.
De daglige rutiner i Sneglehuset er pejlemærker for børnene og nogle af de vigtigste læringsmiljøer vi har. Det er i pusle-, garderobe- og spisesituationer hvor vi er helt tæt, har tiden til og kan sætte ord på for børnene, og guide og støtte. Det er her børnene øver sig, sanser, guides og støttes i nærmeste udviklingszone. Det er her de øver, lærer og lykkes. Det er her hverdagen er tryg og genkendelig.
De fysiske rammer og den pædagogiske praksis er uløseligt forbundet og har samtidig betydning for vores muligheder i den daglige praksis. Når vi bruger indretning og æstetik til at rammesætte stemning, adfærd og handlemuligheder og har tydelige og varierede legemiljøer, imødekommer vi bedst børns forskellige behov og interesser.
Vi justerer løbende vores pædagogiske læringsmiljø inde som ude, ud fra KIDS, et dansk kvalitetsudviklings materiale, som Vejle kommune bruger i deres arbejde med tilsyn i institutioner. Det faste personale er bekendt med materialet og bruger det som refleksionsredskab i deres praksis.




